Tijdens een bezoek van Karen aan de Verenigde Staten in januari 2008 heeft ze kennis gemaakt met honden die moeilijk lezende kinderen helpen met lezen. Brave, sociale, rustige honden die lekker naast de kinderen op de grond of op een kussen liggen en luisteren naar het kind dat een boek voorleest.

Al decennia is bekend en wetenschappelijk bewezen, dat mensen minder stress hebben als er een hond in de buurt is. De bloeddruk gaat omlaag. Doordat een kind met leesproblemen voorleest aan een hond die het kind niet corrigeert, krijgen kinderen meer zelfvertrouwen en gaat het lezen een stuk gemakkelijker.

Bij speciaal basisonderwijs De Sleutel is Karen sinds eind februari 2008 bezig. Daar werkt ze met in totaal 30 kinderen. De kinderen vinden het vreselijk leuk en staan al met de boekjes te wapperen. Daar zijn leestesten afgenomen en de resultaten zijn mooi. De kinderen verheugen zich erop, de honden vinden het prachtig en het is onwijs ontroerend om te zien hoe het project aanslaat bij de kinderen. Hele drukke kinderen gaan rustig met de hond zitten en kunnen het een kwartier lang volhouden om de hond voor te lezen. Vele scholen hebben inmiddels schoolhonden / leeshonden. Er is reeds aandacht geweest van Hart van Nederland, Karen heeft in diverse radio programma’s en op tv verteld over het project. Verder heeft een schoolmagazine voor de leerkrachten een uitgebreid artikel geplaatst over leeshonden.

Het is zo ontzettend mooi om de honden te zien werken met de kinderen…. En het geeft zoveel voldoening. Niet alleen lezen, maar ook hulp bij CITO toetsen, rust in de klas, troost, etc. De inzetbaarheid is ongelofelijk groot. Echter, bij ons leer je ook om goed naar je hond te kijken en gedrag goed te lezen. Want het welzijn van je hond is van groot belang.

 

Lezen is leuk! door Gerda de Jong, onderwijzeres van Basisschool De Sleutel in Vroomshoop (artikel uit 2009)

We zijn nu bijna een jaar bezig met de voorleeshonden. Elke dinsdagmiddag leest mijn hele groep van SBO “de Sleutel” te Vroomshoop met de honden van Karen. De kinderen vinden dit prachtig! Vaak hoor ik als we ’s ochtends gaan lezen: “Alweer lezen?” Immers: wat je moeilijk vindt, vind je niet leuk.
Maar ’s middags klinkt er gejuich als er gelezen mag worden met de hond. Als we in de klas lezen worden de kinderen door mij verbeterd als ze fouten lezen. Door de hond worden ze niet verbeterd. De hond is een aandachtige luisteraar, die geen commentaar geeft. De hond geeft positieve feedback door een pootje op de leerling te leggen of door de leerling te likken.
Motivatie is enorm belangrijk om het resultaat van lezen te verbeteren. Immers: als je lezen leuk vindt, ga je lezen en leer je steeds beter lezen…..

In mei 2008 heb ik de leerlingen van mijn groep getoetst, vooraf had ik een gesprekje met J. Ik vroeg hem hoe hij het lezen ervaart, wat vindt hij moeilijk, wat vindt hij leuk, hoe denkt hij dat het beter kan?
Wat vind je leuk bij lezen?: “alles, maar met de hond kan ik heel goed lezen”.
Dit was zijn eerst antwoord. J. is op 12 april ’08 bij Hart van Nederland op t.v. geweest. Hier was ook duidelijk te zien, dat J. in de klas spellend leest, maar bij de hond rustiger en vloeiender kan lezen.
Wat vind je nog lastig?: b en d.

Als een kind begint met leren lezen is alles nieuw en spannend, iedere dag een nieuwe letter, een nieuw woordje…… maar wat als het niet lukt? En als de juf heel vaak gaat oefenen en het blijft moeilijk?
Vaak vindt een kind dan het lezen niet meer leuk, en zal de motivatie snel minder worden.
Als leerkracht is het fijn dat de kinderen gemotiveerd blijven om te (leren) lezen.
Gemotiveerde leerlingen zullen goed hun best doen, waardoor het niveau omhoog zal gaan.
Het afgelopen schooljaar zijn de leesresultaten van de leerlingen goed vooruit gegaan. Dit kwam door een nieuwe leesmethode, meer leestijd, efficiënte instructie, veelvuldige interventies, maar ook door het verbeteren van de leesmotivatie.
Alle leerlingen vonden het lezen aan het eind van het schooljaar leuk!
Daar is Spirit dit schooljaar ook weer hard mee aan het werk!

Gerda de Jong, leerkracht Speciaal Basisonderwijs De Sleutel