AAA/AAT (Animal Assisted Activity / Therapy oftewel dierondersteunende therapie)

Therapiehonden aan het werk op scholen (lezen met kinderen) en in zorginstellingen!

Een prachtige korte documentaire gemaakt door RTV Oost tijdens het lezen met de kinderen in het speciaal basisonderwijs: http://www.rtvoost.nl/verhalen/default.aspx?nid=244623

 

De opleiding wordt met ingang van direct gewijzigd in een 4- daagse opleiding.

Inhoud opleiding:

Module 1: 2 dagen kennis van hondengedrag, theorie en praktijk (verplicht) worden opnieuw gepland.

Module 2: 2 dagen theorie en praktijk inzet therapiehond worden gepland.

Verplichte onderdelen voordat module 2 gevolgd kan worden zijn de gedragstest voor de hond en een kennistest hondengedrag voor de eigenaar.

Minimum leeftijd hond bij gedragstest: 1.5 jaar.

Honden worden tweejaarlijks opgeroepen voor een hertest. Welzijn van de hond staat bij ons centraal. Kennis van hondengedrag is ontzettend belangrijk voor eigenaren die hun hond inzetten als therapiehond. Data voor hertesten volgen.

Sinds 2008 leidt Opleidingscentrum & Hondenschool Happy Tails therapiehonden op voor scholen en zorginstellingen. De opleiding wordt al jarenlang gegeven door docenten Gesien Broekhuijsen en Karen Mulders. Beide tevens gediplomeerd kynologisch instructeur en gedragstherapeut en hulphondtrainers. Daarnaast hebben Gesien en Karen zeer veel ervaring in het inzetten van hun honden als therapiehond. Orthopedagoog Maud van de Berg zal ook een deel van de opleiding voor haar rekening nemen, met name op het gebied van cognitieve gedragstherapie.

Karen heeft samen met Gesien Broekhuijsen een gedragstest ontwikkeld om honden te testen of ze geschikt zijn voor dit project. Daarnaast hebben ze een lesprogramma om therapeuten / leerkrachten / intern begeleiders / psychologen / ambulant begeleiders / zorgboeren / vrijwilligers met hun therapiehonden voor te bereiden op het bezoeken van scholen, zorgcentra, etc. waarbij de mensen hun hond op een geweldige manier kunnen inzetten om kinderen en volwassenen te helpen met welke vorm van therapie dan ook. Met andere woorden de bezoek- en leeshonden, Animal Assisted Activities en de dierondersteunende therapie,  Animal Assisted Therapy (AAA/AAT).

Happy Tails heeft het team voor Therapiehond uitgebreid met orthopedagoge Maud van den Berg. Maud heeft veel ervaring met therapiehonden en -paarden in de orthopedagogie. Ze werkt daarbij veel met haar eigen therapiehonden Cooper en Ivy, o.a. met kinderen met autisme, gedragsproblemen, etc. Zij kan behandelplannen opstellen en uiteraard inhoudelijk heel erg mooi invulling geven. Ervaringsdeskundige Annemarie ten Brinke van Zorgboerderij Erve Vertier is ook een zeer belangrijke factor bij de ontwikkeling en verbetering van de opleiding. Daarnaast mogen onze cursisten werken met de kinderen en jong volwassenen van Zorgboerderij Erve Vertier.

Een zeer belangrijk onderdeel van de opleiding omvat de gedragstest voor de hond! Wij willen er absoluut voor garant staan, dat de honden die bij ons hun officiële certificaat ontvangen, het werken als therapiehond aan kunnen en, ook niet onbelangrijk, het LEUK vinden. Ze worden allemaal aan een gedragstest onderworpen. Daarvan is een deel met en een deel zonder de eigenaar. Uiteraard breken de testers de test onmiddellijk af als ze merken dat de hond iets niet kan bolwerken. We zullen de hond nooit schaden middels de test. De honden worden getest op een van tevoren aangegeven dag.

Regelmatig komt het voor, dat de hond niet door de gedragstest komt en dat eigenaren tips mee krijgen hoe ze daar aan kunnen werken. Wanneer je hond niet door de gedragstest is gekomen, kan hij/zij na een tijdje voor een hertest komen. De theorie en praktijk therapiehond is voor iedereen waarvan de hond geslaagd is voor de gedragstest.

Is de uitslag van de gedragstest positief en heeft de eigenaar een voldoende voor de theorie, dan kunnen ze samen scholen gaan bezoeken, samenwerken met zorginstellingen, fysiotherapeuten, logopedisten, etc. of binnen de eigen praktijk / eigen functie de therapiehond in gaan zetten.

Verder worden de begeleiders bij ons opgeleid, zodat ook zij kunnen inschatten wanneer hun hond stress ervaart. Het werken als therapiehond is niet niets… De begeleiders krijgen zowel theorie als praktijk. Tijdens het praktijkgedeelte worden echte situaties nagebootst, komen diverse kinderen en jong volwassenen om mee te gaan oefenen. Wij hebben een samenwerking met zorgboerderij Erve Vertier. De kinderen/jong volwassenen van Erve Vertier vinden het ontzettend leuk om mee te mogen werken aan de opleiding, dus een hele mooie wisselwerking.

Geïnteresseerden kunnen meer informatie ontvangen via happytails@hetnet.nl.

 

Deelnemers krijgen na afloop van de dag een boekwerk mee met allerlei belangrijke informatie. Daarnaast hebben we therapiehondvesten en pasjes die aangeschaft kunnen worden.

Leeshond

Tijdens een bezoek van Karen aan de Verenigde Staten in januari 2008 heeft ze kennis gemaakt met honden die moeilijk lezende kinderen helpen met lezen. Brave, sociale, rustige honden die lekker naast de kinderen op de grond of op een kussen liggen en luisteren naar het kind dat een boek voorleest.

Al decennia is bekend en wetenschappelijk bewezen, dat mensen minder stress hebben als er een hond in de buurt is. De bloeddruk gaat omlaag. Doordat een kind met leesproblemen voorleest aan een hond die het kind niet corrigeert, krijgen kinderen meer zelfvertrouwen en gaat het lezen een stuk gemakkelijker.

Bij speciaal basisonderwijs De Sleutel is Karen sinds eind februari 2008 bezig. Daar werkt ze met in totaal 30 kinderen. De kinderen vinden het vreselijk leuk en staan al met de boekjes te wapperen. Daar zijn leestesten afgenomen en de resultaten zijn mooi. De kinderen verheugen zich erop, de honden vinden het prachtig en het is onwijs ontroerend om te zien hoe het project aanslaat bij de kinderen. Hele drukke kinderen gaan rustig met de hond zitten en kunnen het een kwartier lang volhouden om de hond voor te lezen. Vele scholen hebben inmiddels schoolhonden / leeshonden. Er is reeds aandacht geweest van Hart van Nederland, Karen heeft in diverse radio programma’s en op tv verteld over het project. Verder heeft een schoolmagazine voor de leerkrachten een uitgebreid artikel geplaatst over leeshonden.

Het is zo ontzettend mooi om de honden te zien werken met de kinderen…. En het geeft zoveel voldoening. Niet alleen lezen, maar ook hulp bij CITO toetsen, rust in de klas, troost, etc. De inzetbaarheid is ongelofelijk groot. Echter, bij ons leer je ook om goed naar je hond te kijken en gedrag goed te lezen. Want het welzijn van je hond is van groot belang.

Dierondersteunende therapie

Honden zijn bovendien prima inzetbaar in revalidatiecentra, zorginstellingen, fysiotherapiepraktijken, bij logopedie, rouwverwerking, psychiatrie, bij kinderen/volwassenen met een hondenfobie, etc. Te denken valt dan aan mensen die bijvoorbeeld een herseninfarct gehad hebben. De honden kunnen de mensen weer helpen met het verbeteren van de spraak (praten met de hond, commando’s geven aan de hond), de motoriek (aaien, speeltjes aannemen, speeltjes gooien), etc. Ook hierbij is aangetoond, dat veel mensen die revalideren gemakkelijker over drempels heen stappen samen met een hond.

En uiteraard is dit niet alleen een geschikt project voor revalidatiecentra, maar ook voor zorgboerderijen, verpleeghuizen, tehuizen voor mensen met een verstandelijke of lichamelijke handicap, instellingen met moeilijk opvoedbare kinderen, gevangenissen, etc. Voor dit werk moet de hond echter wel iets meer kunnen. Bijvoorbeeld een speeltje in de handen kunnen brengen van de persoon die ze helpen. En commando’s uitvoeren die door vreemden worden gegeven. Apporteren van speeltjes. Het niet erg vinden om in de buurt van een bed of rolstoel te werken.

 

Nog even wat belangrijke voorwaarden op een rij:

Je hond is goed opgevoed en heeft een gehoorzaamheidscursus gevolgd bij een hondenschool.
Je hond valt onder je aansprakelijkheidsverzekering
Je hond is volledig ingeënt.
Je hond vindt het leuk om met kinderen en/of volwassenen om te gaan, is gehoorzaam en stressbestendig.
Je hond legt met goed gevolg de gedragstest af en je slaagt zelf voor de kennistest.
Je vindt het zelf ook leuk om met kinderen en/of met patiënten om te gaan.

Lezen is leuk! door Gerda de Jong, onderwijzeres van Basisschool De Sleutel in Vroomshoop (artikel uit 2009)

We zijn nu bijna een jaar bezig met de voorleeshonden. Elke dinsdagmiddag leest mijn hele groep van SBO “de Sleutel” te Vroomshoop met de honden van Karen. De kinderen vinden dit prachtig! Vaak hoor ik als we ’s ochtends gaan lezen: “Alweer lezen?” Immers: wat je moeilijk vindt, vind je niet leuk.
Maar ’s middags klinkt er gejuich als er gelezen mag worden met de hond. Als we in de klas lezen worden de kinderen door mij verbeterd als ze fouten lezen. Door de hond worden ze niet verbeterd. De hond is een aandachtige luisteraar, die geen commentaar geeft. De hond geeft positieve feedback door een pootje op de leerling te leggen of door de leerling te likken.
Motivatie is enorm belangrijk om het resultaat van lezen te verbeteren. Immers: als je lezen leuk vindt, ga je lezen en leer je steeds beter lezen…..

In mei 2008 heb ik de leerlingen van mijn groep getoetst, vooraf had ik een gesprekje met J. Ik vroeg hem hoe hij het lezen ervaart, wat vindt hij moeilijk, wat vindt hij leuk, hoe denkt hij dat het beter kan?
Wat vind je leuk bij lezen?: “alles, maar met de hond kan ik heel goed lezen”.
Dit was zijn eerst antwoord. J. is op 12 april ’08 bij Hart van Nederland op t.v. geweest. Hier was ook duidelijk te zien, dat J. in de klas spellend leest, maar bij de hond rustiger en vloeiender kan lezen.
Wat vind je nog lastig?: b en d.

Als een kind begint met leren lezen is alles nieuw en spannend, iedere dag een nieuwe letter, een nieuw woordje…… maar wat als het niet lukt? En als de juf heel vaak gaat oefenen en het blijft moeilijk?
Vaak vindt een kind dan het lezen niet meer leuk, en zal de motivatie snel minder worden.
Als leerkracht is het fijn dat de kinderen gemotiveerd blijven om te (leren) lezen.
Gemotiveerde leerlingen zullen goed hun best doen, waardoor het niveau omhoog zal gaan.
Het afgelopen schooljaar zijn de leesresultaten van de leerlingen goed vooruit gegaan. Dit kwam door een nieuwe leesmethode, meer leestijd, efficiënte instructie, veelvuldige interventies, maar ook door het verbeteren van de leesmotivatie.
Alle leerlingen vonden het lezen aan het eind van het schooljaar leuk!
Daar is Spirit dit schooljaar ook weer hard mee aan het werk!

Gerda de Jong, leerkracht Speciaal Basisonderwijs De Sleutel

Gecertificeerde therapiehond Baloe door Marije Kerkhof, eigenaar van Baloe

Baloe (17-2-2003) heeft op 12 maart 2008 haar certificaat met vlag en wimpel gehaald!!! Baloe is een Australian Shepherd.

In eerste instantie is Baloe op een basisschool voor speciaal onderwijs gaan werken (project ‘lezen met Spirit’), ze is bij alle kinderen inzetbaar of ze nu autistisch, angstig of super druk zijn! Dit heeft ze ruim een half jaar gedaan en daarna is ze ingezet in het zorgcentrum Avondlicht in Dedemsvaart.

Een dag per week staat denkbeeldig een rode cirkel op de kalender van bewoners. Er komt bijzonder bezoek. Therapiehond Baloe doet haar wekelijkse ronde en dat is een hoogtepunt voor zowel medewerkers als bewoners. Bewoners die eigenlijk in bed willen blijven staan toch op als ze weten dat de bruine viervoeter komt, anderen vragen al een dag vooraf of Baloe nog komt. Het breekt hun dagelijks bestaan en het helpt hen. Baloe bezoekt de 2 huiskamers van de psychogeriatrische afdeling waar dementerenden hun dagen doorbrengen. Baloe is zeer knuffelbaar, voelt stemmingen feilloos aan, troost de treurenden, geeft warmte en tovert een glimlach op de gezichten. Mensen vertellen verhalen van honden die ze gehad hebben, sommigen moeten er niets van hebben en daar blijft Baloe dan ook bij uit de buurt. Een mevrouw uit Bosnië zit in haar rolstoel en slaat naar iedereen die in de buurt komt, hier gilt en roept ze dan ook bij. Baloe heeft haar bij de eerste 2 ontmoetingen genegeerd en liep er met een grote boog omheen. Bij de derde ontmoeting stond ik bij de tafel waar bewoners aanzaten en deze mevrouw stond op veilige afstand van de tafel. Vanuit mijn ooghoek zie ik Baloe naar haar kijken, ‘oei’ denk ik en was huiverig voor wat er kon gebeuren als ze erheen zou gaan. Tenslotte wil ik niet dat ze geschopt of geslagen wordt en daar wil ik haar voor beschermen. Aan de andere kant is Baloe niet voor niets een therapiehond dus moet ik ook vertrouwen in haar emoties en beweegredenen hebben! Ik durfde niet echt te kijken toen Baloe langzaam op de rolstoel met de geluiden en woeste bewegingen afging. Wat gebeurt…….de mevrouw wordt rustig, Baloe drukt zich dicht tegen de rolstoel aan, haar arm gaat naar beneden en een beetje onhandig wordt Baloe geaaid. Ik wist niet wat ik zag en was diep onder de indruk. Uiteraard hebben we deze dame een aantal keren bezocht voordat ze overleed. Het is duidelijk dat Baloe haar goed geholpen heeft!!!

Buiten de bezoeken aan de huiskamers bezoeken we ook de afdeling somatiek en sinds kort ook de kamer voor dagbesteding van de nog licht dementerenden. Sinds enkele weken gaan mijn andere 2 honden (Sally, Australian Shepherd van 2 jaar en Sjors, onze Griekse adonis van bijna 10 jaar) ook mee naar deze afdelingen.

De eerste keren beperkte ik de bezoeken tot een uur, dit omdat het duidelijk merkbaar is dat Baloe echt aan het werk is en er dus ook goed moe van wordt tussen haar oren. Nu is dit uitgebreid tot soms wel 2,5 uur en dan ga ik na afloop altijd wandelen en spelen.

Het fijne is dat ik me met mijn honden gewaardeerd weet, dit zowel bij de medewerkers als bij de bewoners. Zo snijdt het mes aan twee kanten, de honden zijn aan het werk en de mensen varen er wel bij!!!!

Marije Kerkhof

 

Spirit, onze geweldige en bijzondere labrador (2001 – 2016)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mr. Jones op de basisschool & Mr. Jones met gehandicapte kinderen.


En the one and only Mr. Jones (2000 – 2015). Onvoorstelbaar geduldig, braaf, lief, en bij werkelijk ieder kind inzetbaar. Behalve dit geweldige project werkte hij ook veel met bange kinderen (therapie om kinderen minder angstig te maken voor honden) en was hij mijn steun en toeverlaat op basisscholen voor het Hond & Kindproject. Zeer stabiel en sociaal en in iedere situatie inzetbaar. Aan hem heb ik heel veel te danken. En niet alleen ik… ook al die kinderen die door hem niet meer bang zijn of hun angsten onder controle hebben. En de kinderen die door zijn geduld beter zijn gaan lezen. Fotomodel in vele kranten, hondenbladen, mee geweest naar diverse televisie- en radio-uitzendingen. Kortom een fantastisch maatje…. die het werken met mensen vreselijk leuk vond. Een ambassadeur voor dit prachtige project.

 

Therapiehond Spice (2001 – 2016) En therapiehond Blues (2001 – 2017)