AAA/AAT (Animal Assisted Activity / Therapy oftewel dierondersteunende therapie)

Therapiehonden aan het werk op scholen (lezen met kinderen) en in zorginstellingen!

Een prachtige korte documentaire gemaakt door RTV Oost tijdens het lezen met de kinderen in het speciaal basisonderwijs: http://www.rtvoost.nl/verhalen/default.aspx?nid=244623

Nieuwe testdagen:

  • vrijdag 13 juli
  • maandag 16 juli
  • vrijdag 20 juli 2018
  • woensdag 22 augustus 2018
  • woensdag 12 september 2018
  • vrijdag 23 november 2018

De test duurt ongeveer een half uur en wordt in overleg ingepland.

Opleidingsweekenden:

  • vrijdag 24 en zaterdag 25 augustus 2018.
  • vrijdag 12 en zondag 14 oktober
  • vrijdag 11 en zondag 13 januari 2019

Vrijdag theorie, zaterdag of zondag praktijk.  

Sinds 2008 leidt Opleidingscentrum & Hondenschool Happy Tails therapiehonden op voor scholen en zorginstellingen.

Karen heeft samen met Gesien Broekhuijsen een gedragstest ontwikkeld om honden te testen of ze geschikt zijn voor dit project. Daarnaast hebben ze een lesprogramma om vrijwilligers met hun therapiehonden voor te bereiden op het bezoeken van scholen, zorgcentra, etc. waarbij de mensen hun hond op een geweldige manier kunnen inzetten om kinderen en volwassenen te helpen met welke vorm van therapie dan ook. Met andere woorden de bezoek- en leeshonden, Animal Assisted Therapy en de dierondersteunende therapie,  Animal Assisted Activities (AAT/AAA).

Een zeer belangrijk onderdeel van de opleiding omvat de gedragstest voor de hond! Wij willen er absoluut voor garant staan, dat de honden die bij ons hun officiële certificaat ontvangen, het werken als therapiehond aan kunnen en, ook niet onbelangrijk, het LEUK vinden. Ze worden allemaal aan een gedragstest onderworpen. Daarvan is een deel met en een deel zonder de eigenaar. Uiteraard breken de testers de test onmiddellijk af als ze merken dat de hond iets niet kan bolwerken. We zullen de hond nooit schaden middels de test. De honden worden getest op een van tevoren aangegeven dag. Regelmatig komt het voor, dat de hond niet door de gedragstest komt en dat eigenaren tips mee krijgen hoe ze daar aan kunnen werken. Wanneer je hond niet door de gedragstest is gekomen, kan hij/zij na een tijdje voor een hertest komen. De theorie en praktijk is voor iedereen waarvan de hond geslaagd is voor de gedragstest of waarbij in de gedragstest blijkt dat de hond voldoende potentie heeft, te volgen.

Is de uitslag van de gedragstest positief en heeft de eigenaar een voldoende voor de theorie, dan kunnen ze samen scholen gaan bezoeken, samenwerken met zorginstellingen, fysiotherapeuten, logopedisten, etc.

Verder worden de begeleiders bij ons opgeleid, zodat ook zij kunnen inschatten wanneer hun hond stress ervaart. Het werken als therapiehond is niet niets… De begeleiders krijgen zowel theorie als praktijk. Tijdens het praktijkgedeelte worden echte situaties nagebootst.

Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via happytails@hetnet.nl of bellen met Karen, 06 54967844.

De kosten voor de gedragstest bedragen 75 euro inclusief een uitwerking van de test.

De kosten van het opleidingsweekend bedragen 225 euro, inclusief lesmateriaal en een certificaat.

Wil je later laten hertesten omdat je hond nog niet door de gedragstest is gekomen, is de hertest 50 euro.

Deelnemers krijgen na afloop van de dag een boekwerk mee met allerlei belangrijke informatie en de uitwerking van de gedragstest wordt later toegestuurd. Daarnaast hebben we therapiehondvesten en pasjes die aangeschaft kunnen worden.

 

Lezen met Spirit

Tijdens een bezoek van Karen aan de Verenigde Staten in januari 2008 heeft ze kennis gemaakt met honden die moeilijk lezende kinderen helpen met lezen. Brave, sociale, rustige honden die lekker naast de kinderen op de grond of op een kussen liggen en luisteren naar het kind dat een boek voorleest.

Al decennia is bekend en wetenschappelijk bewezen, dat mensen minder stress hebben als er een hond in de buurt is. De bloeddruk gaat omlaag. Doordat een kind met leesproblemen voorleest aan een hond die het kind niet corrigeert, krijgen kinderen meer zelfvertrouwen en gaat het lezen een stuk gemakkelijker.

Karen Mulders heeft dit project Lezen met Spirit genoemd, omdat Spirit een van haar geteste en goedgekeurde labradors voor het hond en kindproject is. En de betekenis van spirit geeft ook meteen weer dat het de bedoeling is dat kinderen veel meer plezier krijgen in het lezen. Bij speciaal basisonderwijs De Sleutel is Karen sinds eind februari 2008 bezig. Daar werkt ze met in totaal 30 kinderen. De kinderen vinden het vreselijk leuk en staan al met de boekjes te wapperen. Daar zijn leestesten afgenomen en de resultaten zien er zeer veelbelovend uit! De kinderen verheugen zich erop, de honden vinden het prachtig en het is onwijs ontroerend om te zien hoe het project aanslaat bij de kinderen. Hele drukke kinderen gaan rustig met de hond zitten en kunnen het een kwartier lang volhouden om de hond voor te lezen. Vele scholen hebben inmiddels al aangegeven, dat ze interesse hebben in het project. Er is reeds aandacht geweest van Hart van Nederland, Karen is in het radio programma Cappuccino geweest, op regionale omroepen, etc. En in En dan nog even dit op RTV Oost.

Voor de overige scholen in Nederland zijn we op zoek naar heel veel mensen met hun viervoeters die dit geweldige, nuttige, ontroerende en leuke werk willen doen!!! Inmiddels zijn er al veel mensen in het land met hun hond op scholen aan het werk. En dat moeten er natuurlijk veel meer worden. Het is zo ontzettend mooi om de honden te zien werken met de kinderen…. En het geeft zoveel voldoening. Niet alleen lezen, maar ook hulp bij CITO toetsen, rust in de klas, troost, etc. De inzetbaarheid is ongelofelijk groot.

Is je hond rustig, sociaal, vindt je hond het prettig om geaaid te worden, kan je hond een tijdje rustig bij je blijven liggen, ook in een prikkelrijke omgeving en lijkt het je wat om af en toe een school te bezoeken en moeilijk lezende kinderen te helpen, horen we dat graag! En zijn er scholen, ouders, leerkrachten, die interesse hebben, horen we het ook heel graag! De bedoeling is dat we dit project niet regionaal, maar landelijk op gaan zetten. Dus dat elke school die interesse heeft, gebruik kan maken van een of meerdere honden. Een nobel streven, waar we goede mensen en goede honden voor nodig hebben! Meer informatie is te vinden op de Amerikaanse websites www.readingwithrover.org en www.therapyanimals.org/read

Werken met Spirit

Honden zijn bovendien prima inzetbaar in revalidatiecentra, zorginstellingen, fysiotherapiepraktijken, bij logopedie, rouwverwerking, psychiatrie, bij kinderen/volwassenen met een hondenfobie, etc. Te denken valt dan aan mensen die bijvoorbeeld een herseninfarct gehad hebben. De honden kunnen de mensen weer helpen met het verbeteren van de spraak (praten met de hond, commando’s geven aan de hond), de motoriek (aaien, speeltjes aannemen, speeltjes gooien), etc. Ook hierbij is aangetoond, dat veel mensen die revalideren gemakkelijker over drempels heen stappen samen met een hond.

En uiteraard is dit niet alleen een geschikt project voor revalidatiecentra, maar ook voor zorgboerderijen, verpleeghuizen, tehuizen voor mensen met een verstandelijke of lichamelijke handicap, instellingen met moeilijk opvoedbare kinderen, gevangenissen, etc. Voor dit werk moet de hond echter wel iets meer kunnen dan voor het “Lezen met Spirit” project. Ze moeten bijvoorbeeld een speeltje in de handen kunnen brengen van de persoon die ze helpen. En commando’s uitvoeren die door vreemden worden gegeven. Apporteren van speeltjes. Het niet erg vinden om in de buurt van een bed of rolstoel te werken.

Ook voor dit project heeft Karen samen met collega’s een gedragstest en een lesprogramma ontwikkeld, waarbij baasjes voorbereid worden op het werken met hun hond in de praktijk. Gesien Broekhuijsen neemt dit project voor haar rekening. Gesien heeft zeer veel ervaring met haar honden in de zorg en ze heeft zelf altijd als manager van een zorgcentrum voor mensen met een verstandelijke handicap gewerkt.

Gesien en Karen hebben het team voor Lezen en Werken met Spirit onlangs uitgebreid met orthopedagoge Maud van de Berg. Maud heeft veel ervaring met therapiehonden en -paarden in de orthopedagogie. Ze werkt daarbij veel met haar eigen therapiehonden Moby, Cooper en Ivy, o.a. met autistische kinderen, kinderen met dyslexie, gedragsproblemen, etc. Zij kan behandelplannen opstellen en uiteraard inhoudelijk heel erg mooi invulling geven.

Nog even wat belangrijke voorwaarden op een rij:

Je hond is goed opgevoed en heeft een gehoorzaamheidscursus gevolgd bij een hondenschool.
Je hond valt onder je aansprakelijkheidsverzekering
Je hond is volledig ingeënt.
Je hond vindt het leuk om met kinderen en/of volwassenen om te gaan, is gehoorzaam en stressbestendig.
Je hond legt met goed gevolg de gedragstest af en je slaagt zelf voor het theorie-examen.
Je vindt het zelf ook leuk om met kinderen en/of met patiënten om te gaan.
Je hebt kennis van hondengedrag en kan stress signalen bij je hond herkennen.

Het bedrag van 75 euro voor de gedragstest en/of 200 euro voor het opleidingsweekend dient te worden voldaan bij opgave. Dit kan overgemaakt worden op rekeningnummer NL 98 RABO 0154965200 ten name van Hondenschool Happy Tails, Beerzerveld, o.v.v. je naam, naam van je hond en de naam van het project (Lezen met Spirit of Werken met Spirit).

  Programma gedragstesten: op afspraak.

  Programma voor het opleidingsweekend:

  • 9.30 uur aanwezig | Ontvangst met kopje koffie
  • 9.45 Start theorie / praktijk
  • 12.00 pauze en mogelijkheid om de honden uit te laten
  • 13.00 vervolg theorie/praktijk
  • 14.30 pauze en mogelijkheid om de honden uit te laten
  • 15.00 vervolg theorie/praktijk
  • 17.00 einde

 

Lezen is leuk! door Gerda de Jong, onderwijzeres van Basisschool De Sleutel in Vroomshoop (artikel uit 2009)

We zijn nu bijna een jaar bezig met “lezen met spirit”. Elke dinsdagmiddag leest mijn hele groep van SBO “de Sleutel” te Vroomshoop met de honden van Karen. De kinderen vinden dit prachtig! Vaak hoor ik als we ’s ochtends gaan lezen: “Alweer lezen?” Immers: wat je moeilijk vindt, vind je niet leuk.
Maar ’s middags klinkt er gejuich als er gelezen mag worden met de hond. Als we in de klas lezen worden de kinderen door mij verbeterd als ze fouten lezen. Door de hond worden ze niet verbeterd. De hond is een aandachtige luisteraar, die geen commentaar geeft. De hond geeft positieve feedback door een pootje op de leerling te leggen of door de leerling te likken.
Motivatie is enorm belangrijk om het resultaat van lezen te verbeteren. Immers: als je lezen leuk vindt, ga je lezen en leer je steeds beter lezen…..

In mei 2008 heb ik de leerlingen van mijn groep getoetst, vooraf had ik een gesprekje met J. Ik vroeg hem hoe hij het lezen ervaart, wat vindt hij moeilijk, wat vindt hij leuk, hoe denkt hij dat het beter kan?
Wat vind je leuk bij lezen?: “alles, maar met de hond kan ik heel goed lezen”.
Dit was zijn eerst antwoord. J. is op 12 april ’08 bij Hart van Nederland op t.v. geweest. Hier was ook duidelijk te zien, dat J. in de klas spellend leest, maar bij de hond rustiger en vloeiender kan lezen.
Wat vind je nog lastig?: b en d.

Als een kind begint met leren lezen is alles nieuw en spannend, iedere dag een nieuwe letter, een nieuw woordje…… maar wat als het niet lukt? En als de juf heel vaak gaat oefenen en het blijft moeilijk?
Vaak vindt een kind dan het lezen niet meer leuk, en zal de motivatie snel minder worden.
Als leerkracht is het fijn dat de kinderen gemotiveerd blijven om te (leren) lezen.
Gemotiveerde leerlingen zullen goed hun best doen, waardoor het niveau omhoog zal gaan.
Het afgelopen schooljaar zijn de leesresultaten van de leerlingen goed vooruit gegaan. Dit kwam door een nieuwe leesmethode, meer leestijd, efficiënte instructie, veelvuldige interventies, maar ook door het verbeteren van de leesmotivatie.
Alle leerlingen vonden het lezen aan het eind van het schooljaar leuk!
Daar is Spirit dit schooljaar ook weer hard mee aan het werk!

Gerda de Jong, leerkracht Speciaal Basisonderwijs De Sleutel

Gecertificeerde therapiehond Baloe door Marije Kerkhof, eigenaar van Baloe

Baloe (17-2-2003) heeft op 12 maart 2008 haar certificaat met vlag en wimpel gehaald!!! Baloe is een Australian Shepherd.

In eerste instantie is Baloe op een basisschool voor speciaal onderwijs gaan werken (project ‘lezen met Spirit’), ze is bij alle kinderen inzetbaar of ze nu autistisch, angstig of super druk zijn! Dit heeft ze ruim een half jaar gedaan en daarna is ze ingezet in het zorgcentrum Avondlicht in Dedemsvaart.

Een dag per week staat denkbeeldig een rode cirkel op de kalender van bewoners. Er komt bijzonder bezoek. Therapiehond Baloe doet haar wekelijkse ronde en dat is een hoogtepunt voor zowel medewerkers als bewoners. Bewoners die eigenlijk in bed willen blijven staan toch op als ze weten dat de bruine viervoeter komt, anderen vragen al een dag vooraf of Baloe nog komt. Het breekt hun dagelijks bestaan en het helpt hen. Baloe bezoekt de 2 huiskamers van de psychogeriatrische afdeling waar dementerenden hun dagen doorbrengen. Baloe is zeer knuffelbaar, voelt stemmingen feilloos aan, troost de treurenden, geeft warmte en tovert een glimlach op de gezichten. Mensen vertellen verhalen van honden die ze gehad hebben, sommigen moeten er niets van hebben en daar blijft Baloe dan ook bij uit de buurt. Een mevrouw uit Bosnië zit in haar rolstoel en slaat naar iedereen die in de buurt komt, hier gilt en roept ze dan ook bij. Baloe heeft haar bij de eerste 2 ontmoetingen genegeerd en liep er met een grote boog omheen. Bij de derde ontmoeting stond ik bij de tafel waar bewoners aanzaten en deze mevrouw stond op veilige afstand van de tafel. Vanuit mijn ooghoek zie ik Baloe naar haar kijken, ‘oei’ denk ik en was huiverig voor wat er kon gebeuren als ze erheen zou gaan. Tenslotte wil ik niet dat ze geschopt of geslagen wordt en daar wil ik haar voor beschermen. Aan de andere kant is Baloe niet voor niets een therapiehond dus moet ik ook vertrouwen in haar emoties en beweegredenen hebben! Ik durfde niet echt te kijken toen Baloe langzaam op de rolstoel met de geluiden en woeste bewegingen afging. Wat gebeurt…….de mevrouw wordt rustig, Baloe drukt zich dicht tegen de rolstoel aan, haar arm gaat naar beneden en een beetje onhandig wordt Baloe geaaid. Ik wist niet wat ik zag en was diep onder de indruk. Uiteraard hebben we deze dame een aantal keren bezocht voordat ze overleed. Het is duidelijk dat Baloe haar goed geholpen heeft!!!

Buiten de bezoeken aan de huiskamers bezoeken we ook de afdeling somatiek en sinds kort ook de kamer voor dagbesteding van de nog licht dementerenden. Sinds enkele weken gaan mijn andere 2 honden (Sally, Australian Shepherd van 2 jaar en Sjors, onze Griekse adonis van bijna 10 jaar) ook mee naar deze afdelingen. Sally kijkt van Baloe af en Sjors is gewoon Sjors die graag wordt aangehaald. Mensen vinden het over het algemeen erg leuk en het verzet hun zinnen.

De eerste keren beperkte ik de bezoeken tot een uur, dit omdat het duidelijk merkbaar is dat Baloe echt aan het werk is en er dus ook goed moe van wordt tussen haar oren. Nu is dit uitgebreid tot soms wel 2,5 uur en dan ga ik na afloop altijd wandelen en spelen zodat ze zich af kunnen reageren.

Het fijne is dat ik me met mijn honden gewaardeerd weet, dit zowel bij de medewerkers als bij de bewoners. Zo snijdt het mes aan twee kanten, de honden zijn aan het werk en de mensen varen er wel bij!!!!

Marije Kerkhof

 

Spirit, onze geweldige en bijzondere labrador, waar deze beide projecten naar genoemd zijn en zijn naam geeft het karakter van de projecten prima weer! (2001 – 2016)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


En the one and only Mr. Jones (2000 – 2015). Onvoorstelbaar geduldig, braaf, lief, en bij werkelijk ieder kind inzetbaar. Behalve dit geweldige project werkte hij ook veel met bange kinderen (therapie om kinderen minder angstig te maken voor honden) en was hij mijn steun en toeverlaat op basisscholen voor het Hond & Kindproject. Zeer stabiel en sociaal en in iedere situatie inzetbaar. Aan hem heb ik heel veel te danken. En niet alleen ik… ook al die kinderen die door hem niet meer bang zijn of hun angsten onder controle hebben. En de kinderen die door zijn geduld beter zijn gaan lezen. Fotomodel in vele kranten, hondenbladen, mee geweest naar diverse televisie- en radio-uitzendingen. Kortom een fantastisch maatje…. die het werken met mensen vreselijk leuk vond. Een ambassadeur voor dit prachtige project.

 

Therapiehond Spice (2001 – 2016) En therapiehond Blues (2001 – 2017)